©Conseo
 

Kind in de knel

  • Ondersteun de vader en de fantastische moeder die elk willen Có-Ouderen, zelf samen kinderen opvoeden, al dan niet samen wónend. Verbeter taal politiek en cultuur van het maatschappelijk middenveld opdat váder ook in de traditionele gebieden wordt gerespecteerd. Wij moedigen aan vol te houden met grootbrengen van kinderen in voorspoed en geluk …
stop vaderloosheid in Haïti
vrijdag 26 oktober 2012

Mannen met een vette knipoog

Officieel behoren mannen van vijftig en ouder niet meer tot de RTL doelgroep, van twintig tot 49 jaar, maar passen ze eerder bij omroep MAX. De komende weken krijgen ze er desondanks álle aandacht. In Mannen van een zekere leeftijd onderzoeken zes BN'ers met vijftig jaar op de teller de voor- en nadelen van hun leeftijd. "We zitten echt niet alleen te klieren".

Lol doorspekt met bulderlachen geeft het wat ingedutte etablissement de benodigde extra glans. De vrolijke herrie komt, hoe kan het anders, uit de hoek waar Prem Radhakishun en Henkjan Smits ontvangst houden. Het tweetal is dik bevriend. Sinds hun deelname aan Mannen van een zekere leeftijd, dat in de weekends door RTL op de buis wordt gebracht.

In dit programma onderzoeken de kersverse vijftigers de voor- en nadelen van het feit dat ze inmiddels al een halve eeuw op de teller hebben staan. Initiatiefnemer is Viggo Waas die behoorlijk aanhikte tegen het vorderen der jaren. Hij kreeg het idee een programma om zijn midlife-sores heen te bouwen, en in gesprekken met theaterpartner en lotgenoot Peter Heerschop kreeg het format al snel vorm.

De bedoeling: een zestal vijftigers - acteur Gijs Scholten van Aschat, cabaretier Joep van Deudekom en Waas, Heerschop, Prem en Smits - vormen een soort lotgenotengroep waarin ze vrijelijk kunnen simpen over de wurggreep van ouderdom.

Verrassend genoeg wordt amper gesomberd. Smits: "Ik denk dat de makers inderdaad hadden verwacht dat er problemen ter tafel zouden komen. Maar dat gebeurt niet, we kijken allemaal optimistisch tegen het leven aan."

Ze onderzoeken hoe het allemaal zit als je vijftig wordt: wat gebeurt er met je lichaam, gaat je conditie werkelijk achteruit, wat kun je doen om fit te blijven? Is een jonge vriendin het ei van Columbus? Kun je met goed fatsoen nog vertonen op een dancefeest? Is het nog niet te laat om een tattoo te laten zetten of een motor aan te schaffen? En hoe aantrekkelijk zijn mannen van een zekere leeftijd nog voor (jonge) vrouwen?

Wat de RTL-doelgroep betreft wil Prem meteen een misverstand uit de wereld helpen. "Toevallig gaat het nu om mannen van vijftig, maar het hadden ook mannen van dertig, of vrouwen van veertig kunnen zijn. Je steekt als kijker echt wat op over een bepaalde levensfase, en daarbij is het ook nog eens behoorlijk om te lachen. We lopen dus niet alleen maar een beetje te klieren, het is educatief met een vette knipoog." Smits: "De kracht zit ‘m in het feit dat het heel serieus is en komisch tegelijk. Het is voor jong en oud leerzaam."

Joep van Deudekom, Gijs Scholten van Aschat, Peter
          Heerschop, Viggo Waas, Henkjan Smits en Prem Radhakishun

Prem: "Zo gaat Henkjan, bij de start van het programma de dikste van ons allemaal, naar een conditietrainer om te kijken hoe hij ervoor staat. Het grappige is, nu is hij enorm afgevallen en ben ik de vetste. Hij let op zijn lichaam, ik zuip en rook en eet vette troep. Wat zijn nu echt de verschillen?"

Smits: "Het is soms niet makkelijk geweest, maar ieder van ons legt zijn ziel en zaligheid bloot. Het is écht eerlijke tv. Ik ben hartstikke ijdel. Ik word bij een conditietrainer getest, als ik op mijn dikst ben. Dat doe ik natuurlijk liever niet, zo in beeld komen, maar ik deed het wel. Ik weet, naast Viggo zien we er allemaal niet uit. Je doet mée dus ga je all the way. Ik maak soms opmerkingen waarvan mensen in mijn omgeving misschien schrikken. We zijn geen van zessen bezig geweest met het feit dat er een camera op ons was gericht. Hoe het ook gaat scoren, dit was geweldig leuk om te doen."

Prem "Sterker nog, dit is het leukste tv-programma dat ik heb gemaakt. Ik kwam iedere dag thuis met een smile van oor tot oor. Dit is een rollercoaster van feest en lachen."

Herkenbaarheid, daar is Waas in ieder geval op uit met het programma."Zelf vind ik vijftig worden niet echt een big deal. Iedereen confronteert je ermee, voortdurend."

Heerschop: "Ik ben nu twee jaar vijftig. Ik had er vooral de jaren ervoor moeite mee. En iedereen komt dat punt op zeker moment tegen. Vroeger vonden ze het leuk als je op de bar stond te dansen, nu zeggen ze: ga naar huis, jij! Je komt steeds vaster te zitten in je leven, in het gezin, je hypotheek. En dan vraag je: blijft dit zo, of ga ik nog veranderen, iets anders doen?"

Waas: "Ik moest een keer een scène van mezelf bekijken in een tv-serie. De camera filmde van achter, en opeens zag ik een kale plek op mijn hoofd. Ik viel bijna van mijn stoel, een heftige fysieke reactie."

Prem: "Ik heb er geen moeite mee. Ik vier het leven. Op mijn 49e verjaardag heb ik mijn eigen uitvaart georganiseerd. Dat was echt een groot feest, mensen kwamen speechen alsof ik dood was. Dat was ook het idee, dat ze allemaal goede dingen over me zouden zeggen, terwijl ik er zelf bij was. Kom op zeg, we leven in een fantastisch land, ik heb een leuk gezin, een vrouw die van me houdt, mijn kinderen."

Smits: "Mijn vrouw nam me op mijn vijftigste verjaardag op mijn verjaardag mee naar New York. We gingen naar een gospeldienst in Harlem, daarna naar een driesterren restaurant en vervolgens las ik, liggend in Central Park het pak kaarten van vrienden dat ze had meegesmokkeld."

Of ze ook nieuwe inzichten hebben verworven door het programma? Prem: "Zeker wel. Ik heb me voorgenomen meer creatieve dingen te gaan doen, die dramaserie eindelijk eens te gaan schrijven."

Smits: "De leeftijd brengt zelfovertuiging met zich mee. iedereen weet wat hij kan in zijn vak. Bedrijfstrainingen geven, zoals ik nu doe, dat had ik tien jaar geleden niet aangedurfd. Het is écht een fase van verdieping."

Heerschop: "Ik ga de komende maanden eens rustig denken over wat ik nog wil. De dingen die me eigenlijk niks opleveren gaan de deur uit. Dat komt wel echt door dit programma. Je kunt wel op zoek blijven naar grootse avonturen in het holst van de nacht, maar op een gegeven moment trek je dat niet meer. Je moet jezelf opnieuw uitvinden."

Waas: "Ik ben me gek genoeg door het programma inderdaad meer bezig gaan houden met wat ik nu wil. Waar sta ik, wat wil ik nog bereiken? Ik voel ook wel aankomen dat ik bepaald keuzes moet gaan maken. Vroeger deed ik maar wat, maar ik sta op het punt daar verandering in te brengen. Niet dat ik de dood in mijn nek voel hijgen, ik zie juist mogelijkheden om de dingen die ik heb geleerd uit te bouwen."

Prem: "En natuurlijk krijgen we het vervolg van deze serie: Mannen van een zekere leeftijd in de rimboe, Mannen van een zekere leeftijd in Las Vegas, ga maar door. Als we zestig zijn, zijn we aan serie 10 toe."

Heerschop: "Alles, als je maar een plan hebt. Je moet altijd weer iets bedenken. Als je geen enkele behoefte hebt aan welke verandering dan ook, dan wordt het nog een Lange rit."

Mannen van een zekere leeftijd, zaterdags 22.10 uur, RTL 4

Joep van Deudekom, Gijs Scholten van Aschat, Peter Heerschop, Viggo Waas, Henkjan Smits en Prem Radhakishun.
  •      

Jongerenrecht

Slecht opgeleid naar afghanistan

Ongeloof in seks voor het huwelijk

Vele doden bij Love Parade

Krappe bovenkamers duurder dan studiebeurs

Laura Dekker en rechten van jongeren in nederland

Moeders pap pot binding hindert jongeren bij vinden werk

Ex-moeders vaker gedaagd door justitie

Kinderrechten en de plichten van een arts

Opvoeden

Inhuren praktijk-docenten MBO uit bedrijfsleven

Dirk Janssen nederlandse jongeren vertegenwoordiger

Opvoeden van arrogant, regentesk populisme

Noodgebouwen basis onderwijs aanpakken

Ontbrekend in Kopenhagen waarop de wereld wacht

Generation Islam - Children of afghanistan and gaza

Foto materiaal LTO Nederland actie

Voortgezet onderwijs na een mindere basisschool

Jeugdzorg

Manifest privacy, rechtshulp en waarheidsvinding

Jeugdzorg in nederland, drama van de eerste orde

Manifest Jongleur over de schreef

Coalitie wil groei aantal uithuisplaatsingen stoppen

Leger des heils haalt bakzeil bij uithuisplaatsing

Herstel van gezinnen en goedkope hulp

Debat over wantoestanden bij jeugdzorg

Zorgen met betrekking tot jeugdzorg

Mysterie van jeugd zonder gezin op een rijtje

Dure feestjes van jeugdzorg

Gezondheid

Baby verlof voor vader naar minimaal twee weken

Snel afgeleide mensen zijn meer creatief

Plan voor behandelen benauwde Co-Ouders

Onderzoek sport voor vaderloze kinderen

Honderden kinderen gaan jaarlijks de separeercel in

Geef huisarts grotere rol bij probleemgezinnen

Handhaven

Jill Egizii: Effect change and get court judges

Stop gemeentelijke vervreemding van kinderen

Behoud van familieleven bij scheiden is feestje waard

Moeders vaker gedaagd door justitie

Strafbare onttrekking aan de ouderlijke macht

EénVandaag over handhaven omgangsregeling

Televisie discussie over zorgplicht van beide ouders

Rechter negeert vader rechten bij scheiding

Rechter overtreedt te vaak wet bij scheiding

Klachtencommissie: Informeren béide ouders

Klassieke Co-Ouder regeling

Muziek

Jeffrey zingt voor zijn vader

Marco Borsato - Dochters uit beklemming

Jeff van Vliet - 't Is niet mijn fout

Dio - Alles doen om het weer aan te maken

Lawineboys - Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben

Kinderen voor kinderen - Foto album - Willem Wilmink

Koen Wauters - Passie - Zie me graag

Kinderen voor kinderen - Ha ha ha je vader

Economie

Opbouwen met elkaar en financiëel kringlopen

Nieuwe kans op kwaliteiten spoorlijn A'dam-Groningen

Drie keer nadenken over kinderopvang

Toekomst gloort hoop tegen sociaal culturele achterstand

Stop gemeentelijke vervreemding van kinderen

Vrijheid deed haïtianen sociaal en economisch das om

De economie van haïti in drenthe

Noodhulp actie haïti heeft cholera ramp niet voorkomen

Ontbrekend in Kopenhagen waarop de wereld wacht

Moeders pap pot binding hindert jongeren bij vinden werk

Vader crisis en economie

Cijfers

Vaderen over nederland

Vaderverstoting in nederland

Problemen van kinderen in kaart met onderzoek

Moderne rolopvattingen en herleving sociale economie

Aanvragers van echtscheidingen

Cijfers van CBS over aantal scheidingen

Eerste proefschrift ouderverstoting goedgekeurd

Flitsscheiding beëindigde 30.000 relaties

Geld

Co-Ouders zijn kredietwaardig

Co-Ouders en fiscale regels voor de Benelux

Kinderbijslagplan voor gescheiden vaders

Omgangsregeling en naleven regelen in éen rechtszaak

Steeds meer fricties tussen mensen en traditionele justitie

Affectieschaden aanpakken

Relaties

CO-Ouder clubs online

Regionale justitie contactgegevens

Politiek 1.0

Eén op drie kinderen in problemen door scheiding

Collegevorming na raadsverkiezing drenthe

Ronald Palsterk over pvda verkiezingsnederlaag

Brief aan tweedekamer lid Fatma Koser Kaya van D66

Repressie

Politiebureau zet vader onder druk: 'afstand doen van kinderen'

Negatief advies welstandscommissie is vaag

Ongeloof in seks voor het huwelijk

'Kinderen van mensen die nooit getrouwd zijn geweest'

échte zoon van zijn éigen vader

Agente werpt steen door ruit bij redacteur Kind in de knel

Dissidente mensenrecht activist Cuba verhongert

Nicolaas Beugeling, vrouw en kind te Veenhuizen

Nobel Prijs Vrede naar mensenrecht activist Liu Xiaobo

Omgangsonrecht - het boek van Tjerk Bakker

Steeds meer fricties tussen mensen en traditionele justitie

Écht regelgeven 3.0

Manifest Integriteit van Co-Ouderen

In voorspoed en geluk vader zijn met levensgezel europa

Uitspraak vervangende toestemming erkenning

Belgische wet Co-Ouders bestaat 15 jaar

Brad Pitt trouwt pas als homo’s het óok mogen

Koppel alimentatieplicht en omgangsregeling

Fiscaal Co-Ouderen in de Benelux

Omgangsonrecht met kinderen na scheiden

Co-Ouder na scheiding is de norm in België

Claim na geruchtmakend Bolderkar drama

Open knowledge and freedom of communication
StatCounter geeft relevante overzichten
CSS validator test Tidy test
Een ánder Europa is mogelijk