dinsdag 19 oktober 2010
Nieuwe kans kwaliteiten spoorlijn A'dam-Groningen
Vandaag was discussie over de tolerantie voor landen met hoge overheids-uitgaven. De vraag was in hoeverre deze landen door de centrale bank in Frankfurt op de mat moeten geroepen. Het gaat kortom over de vraag of vader europa streng moet zijn.
Nederland hoort wat financiën betreft bij de braafste jongens in de klas. Ik bracht mijn jeugd door in een keurig arbeiders nest maar heb net als Pietje Bel geleerd dat elite functioneren soms méer vraagt dan burgerlijkheid. Angela Merkel en Nicolas Sarkozy zijn beiden gescheiden uit een eerste huwelijk en naar mijn mening heeft dit hen én europa verder gebracht in wetenschap en staatshuishouden.
Kritiek op Merkel en Sarkozy naar aanleiding van het bereikte stabiliteitspact is niet terecht, het besluit maakt collectieve middelen vrij. Kindindeknel heeft geleerd voor de belangen van onze redactie op te komen: wij kiezen voor stimuleren van mobiel vader zijn en werkgelegenheid in het achtergebleven nederlandse noorden. Vandaag hernieuwde aandacht voor de spoorverbinding Groningen-Amsterdam. Ervaring met HSL op traject Amsterdam-Brussel toont aan:
- Op de NL drassige bodem is slechts geringe snelheids verbetering te boeken
- De geringe verbetering is erg duur.
Hoge kwaliteiten in plaats van snelheid
Openbaar vervoer naar zakelijk centrum Utrecht en culturele hoofdstad Amsterdam betekent mobiliteit en moderne tijd voor het noorden echter een eis van hoge snelheid kan in NL beter geen prioriteit hebben. Betrouwbare aansluitingen op bus en tram, gebruikersvriendelijke fiets-stallingen, auto parkeren zonder tijdverlies en afsluitbare motor-kluizen kosten minder en bevorderen méer.
En denk aan hoge frequentie van treinen, méer treinen per uur bekorten wachttijden, doen staanplaatsen verdwijnen en geven ruime zitplaatsen die werken tijdens reizen bevorderen. Meer treinen per uur kan alleen door enkele knelpunten op de lijn weg te werken, het enkelspoor tussen Amsterdam-Almere dient verdubbeld vindt ook GroenLinks. Reistijd die de reiziger doorbrengt in de trein is nuttig te besteden middels:
- Meer verkooppunten en assortiment kranten en tijdschriften
- Faciliteiten zoals Wifi en stopcontact voor de laptop.
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat Max van den Berg door eind 2007 hoge snelheid te eisen vooral het bedrag van het alternatieve werkgelegenheids stimulerings pakket voor het noorden heeft verhoogd en daarbij voorbij ging aan vele minder dure kansen om het openbaar vervoer traject te verbeteren. Het destijds bereikte alternatieve pakket heeft betekenis voor het noorden echter de belangen van forensen en frequente vaders en moeders op de lijn Groningen-Utrecht-Amsterdam zijn ten onrechte verwaarloosd en vergeten. Nu Nicolas Sarkozy en Angela Merkel een europese stabiliteits balans hebben gevonden, is het mogelijk de nederlandse verbinding te versterken.
Oprichter van Echte nederlandse fietsersbond (ENFB) Bert Kerkhof
Zie verder …
- Youtube selectie Zuiderzee lijn
- Strengthening economic governance - report of the task force to the EU council













